4 april 2022 Sifoe health centre en markt

4 april 2022 - Sifoe, Gambia

Vandaag hebben we niets gepland. Ja, een beetje lezen en relaxen in Kartong.
S middags rijden we nog even naar Sifoe, waar mr Sow, de vroedvrouw (vroedman) van het health centre tijd voor ons heeft vandaag. Ik herinner me zijn frustratie vam de vorige keer, toen de sterilisatie apparaat kapot was. Er was teveel werkdruk en te weinig middelen.
Deze keer komen we in een vrijwel leeg healtch centre. De nurse en de vrijwilliger zitten te wachten, een van hen ligt te slapen op tafel. Ze hebben het zwaar, vanwege de ramadan, leggen ze uit. Gelukkig is het ook rustiger dan normaal, de meeste patiënten zijn ook te moe om af te reizen, alleen de echt heel zieke mensen komen en diegenen die moeten bevallen.
Mr Sow ontvangt ons hartelijk, en vraagt hie het met de meiden is. Hij kijkt met een goed gevoel terug op de tandenpoetslessen die we de kinderen daar toen gaven. Vervolgens leidt hij ons rond en vertelt over de huidige situatie in het health cenrrum. Onlangs is de medicijnvoorrraad aangevuld door een Belgische organisatie. Gedurende de covid tijd is er lang geen hulp vanuit westerse hulporganisaties geweest. Het overheidsziekenhuis geeft wel medicijnen en materiaal, maar heeft gewoon onvoldoende te verdelen, zo legt hij uit. Om te voorkomen dat er onevenredig verdeeld wordt en middelen naar de grotere ziekenhuizen verdwijnen, gaan ze de komende tijd meer data bijhouden. Er wordt geprofessionaliseerd, vertelt hij. Het zal wel veel tijd gaan kosten, die hij niet aan patiënten kan besteden, maar het belang is duidelijk. Ook hij houdt het neit vol om 24 uur per dag bereikbaar te zijn. Vergeleken met ons vorige bezoek is er wel positieve vooruitgang. Er zijn nu twee betaalde nurses bij, twee vrijwilligers/stagiairs en een public health officer, die zich bezig houdt met voorlichting en entingen. Covid en kinderentingen. Het blijkt moeilijk mensen te binden vanwege het lage overheidssalaris. Wanneer mensen een goed aanbod krijgen bij een privé kliniek zijn ze ze kwijt.  Ook komt het voor dat vrouwen trouwen en stoppen  met werken. Mr Sow blijft echter positief, hij houdt van zijn werk, ook al is het wel pittig.
Tijdens de rondleiding zien we de bevallingskamer en de herstelruimte. Het valt ons op dat het stoffig is, en de gebruikte materialen van die ochtend nog niet opgeruimd zijn. Ik hoop niet dat het nogmaals gebruikt moet worden want echt fris ziet het er niet uit, zie ik als ik dichterbij kom. De materialen in de wachtruimte, de bedden, ze zijn erg gedateerd en ook kapot.
Voor ons blijft het echter gek om steeds weer op verschillende plekken te zien dat er net dingen onaf achtergelaten worden, of de finishing touch  mist. Zo was er geen spiegel in mijn kamer. Toen ik erom vroeg werd het heus geregeld, er waren immers genoeg lege lodges met spiegel. Dit had natuurlijk ook geregeld kunnen worden voordat ik erin trok.
Na het bezoek in het healtcentre kijken we nog even bij de bouw van de markt. Het is een meerjarenproject, dat vooral op vrijwilligers draait. Onze YPWB jongeren zijn hier heel actief, en vandaag treffen we Momodou aan het metselen in de brandende zon. Geen water,  de hele dag bikkelen. Respect hoor. Wij besluiten weer terug te gaan naar het koelere Kartong en te genieten van een koud glas cola en ons boek.
Morgen weer een dag!